1 (201710311615571557).jpg

Een persoonlijke aanpak bij Remeha

Remeha-1-400

Over het bedrijf

In Apeldoorn staat de assemblagehal van Rehema, een van Nederlands bekendste ketelfabrikanten. Bij Remeha in Nederland werken ongeveer 400 mensen waarvan 150 productiemedewerkers die de CV-ketels assembleren. Aan het begin van de hal worden de onderdelen voor de ketels aangeleverd. Een deel van die onderdelen gaat naar het magazijn en een deel gaat direct door naar de assemblagebaan. Het assemblageproces begint met de selectie van de juiste onderdelen. Dit gebeurt deels automatisch en deels handmatig. Als de onderdelen zijn verzameld krijgt de assembleur zijn bouwpakket aan onderdelen en monteert hij of zij de ketels af aan een bewegende assemblagelijn. Daarna worden de ketels getest, verpakt en aangeboden aan de afdeling logistiek en vervoerd naar de groothandel.

Fysiek werk
Zware fysieke werkzaamheden kunnen op verschillende plaatsen in het assemblageproces bestaan uit diverse soorten tilwerkzaamheden, werken in lastige houdingen en lang staan. Zo zijn er bijvoorbeeld grote en zware staande ketels waaraan gewerkt wordt. Hierbij is de fysieke last hoog, maar de frequentie van het werk laag. Het omgekeerde is ook mogelijk. Bij de kleinere ketels wordt er juist in een hogere frequentie met minder zware fysieke belasting gewerkt. Het werk tijdens de assemblage is vooral staand en het werken met de losse onderdelen vooral zittend. Aan het einde van het proces, wanneer de verpakte ketels aan logistiek worden aangeboden, wordt een vacuümpomp gebruikt om het zwaarste werk te verzetten.

Proactieve aanpak van fysieke belasting
Lopend door de assemblagehal van Rehema kom je veel hulpmiddelen tegen om fysieke belasting te beperken. Zo zijn er diverse tilhulpmiddelen, liggen er anti-vermoeidheidsmatten, is alles in hoogte verstelbaar en wordt er gebruik gemaakt van luchtdruk gereedschap om trillingen en terugslag te beperken. Manager Operations Richard Derksen vertelt dat er al over fysiek werk werd nagedacht tijdens het ontwerp van de ketels. “De nieuwere generatie ketel werkt bijvoorbeeld steeds meer met slimme verbindingen zoals kliksystemen in plaats van schroefjes. Dit is veel makkelijker tijdens de assemblage.” Een mooi voorbeeld van bronaanpak.

Ook in de werkinstructie denkt Remeha na over fysieke belasting. Zo rouleren verschillende taken, waardoor er afwisselend staand en zittend kan worden gewerkt en met zwaardere en lichtere onderdelen. Door deze afwisselende taken is het erg belangrijk dat de medewerkers goed worden opgeleid en medewerkers elkaar aanspreken om een juiste uitvoering van het werk.

Sommige repeterende zware werkzaamheden, zoals het stapelen van dozen, kun je automatiseren door robots in te zetten. Op deze manier voorkom je een groot deel van het repeterende fysieke werk. De rol wordt van de medewerker wordt dan meer coördinerend. Meer het zorgen dat het proces goed verloopt dan het zelf uitvoeren van het fysieke werk. Richard geeft aan dat het een van de grootste uitdagingen is om automatisering- en robotisering initiatieven een plekje te geven. Enerzijds is er een enorme potentie om fysieke zwaar werk uit handen te nemen. Anderzijds moet je er wel heel goed voor zorgen dat medewerkers open staan voor het veranderende werk en daar goed in getraind zijn.

Remeha-2-400

Gezond werken én leven om langer door te kunnen
Het belang van gezond werken én leven, wordt in veel organisaties steeds duidelijker. Zo ook bij Remeha, verteld Eva Hazeleger van de afdeling Human Resources: “We hebben binnen Remeha weinig verloop, waardoor de gemiddelde leeftijd oploopt. Daarnaast moeten mensen steeds langer doorwerken. Als je dan moet constateren dat mogelijk niet iedereen mee kan komen is dat erg pijnlijk. Daarom zijn we een aantal jaar geleden gestart met ergonomische onderzoeken op iedere afdeling en lopen er nu diverse initiatieven om de werkplaats gezonder te maken. Maar er ligt hierin ook een rol voor de medewerkers. Wij zorgen ervoor dat de werkplek goed is, maar wat doe je er zelf aan om je lichaam gezond te houden? Dit gesprek gaan we graag aan en we bieden natuurlijk uitgebreide ondersteuning aan.”

Vaak is het best lastig om te spreken met medewerkers over een gezonde leefstijl. Remeha heeft dit thema bespreekbaar weten te maken door preventief medische onderzoeken (PMO) uit te voeren en aan de hand van de uitkomsten over een gezonde leefstijl te spreken. Uiteindelijk wil je daarmee een cultuuromslag teweeg brengen waarbij een medewerker zelf ook aan de bel durft te trekken. Inmiddels gebeurt dit bij Remeha en worden medewerkers met hulpvragen doorverwezen naar de arbodienst, diëtist, of een leefstijladviseur. Ook zijn er verschillende initiatieven voor het stimuleren van sporten en stoppen met roken. Samen meedoen aan sportevenementen zorgt ervoor dat deze initiatieven zichtbaar zijn in de organisatie. Scepsis maakt plaats voor enthousiasme. En dat is aanstekelijk en zorgt ervoor dat anderen ook aanhaken bij verbetertrajecten en tijdens het sporten.

Remeha geeft hiermee actief aandacht aan de BRAVO thema’s.

De BRAVO-thema's zijn:

  • meer Bewegen,
  • minder Roken,
  • matig met Alcohol,
  • gezonde Voeding en
  • voldoende Ontspanning.

Omgaan met een machocultuur
In sommige organisaties wordt nog wel eens gezegd dat het verstand niet regeert, maar de hoeveelheid testosteron. Veilig werken wordt vaak niet stoer gevonden. Om dit te doorbreken is het belangrijk om medewerkers met een voorbeeld rol of functie ambassadeur te maken van veilig en gezond werk initiatieven. Wanneer zij het goede voorbeeld geven, door belang te hechten aan het correct gebruik van hulpmiddelen en het maken van gezonde keuzes, volgt de rest ook sneller. Leren van elkaar en elkaar aanspreken op veilig en gezond gedrag is enorm belangrijk.

Continu verbeteren
Remeha maakt binnen hun bedrijfsvoering gebruik van de Lean filosofie. Een belangrijk principe daarbij is wat de Japanners Kaizen noemen, wat iets betekend als continu verbeteren. Bij Remeha is dat terug te zien in een verbeterbord waar medewerkers zelf hun ideeën en verbeterpunten op kunnen zetten. Een keer per maand worden deze punten gezamenlijk besproken en wordt er gekeken hoe continue verbetering mogelijk is. Hier wordt veelvuldig gebruik van gemaakt, omdat het een laagdrempelige manier is voor medewerkers om hun eigen werkplek te verbeteren. En omdat ze zien dat het ook echt werkt. Bij Remeha wordt in 75% van de gevallen een implementatie gevonden voor de verbeterpunten op het bord. Dat is natuurlijk heel belangrijk, als je zo’n bord hebt dan moet je er ook actief wat mee doen!

Gouden tip?
Persoonlijke gesprekken voeren is enorm belangrijk. Richard Derksen: “Ga als manager wat vaker de vloer op om te het gesprek aan te gaan. Bouw een open en transparante band op met je medewerkers.” Eva Hazeleger: “Dit kost soms tijd, maar is de moeite waard omdat medewerkers mede-eigenaar worden van eventuele problemen en zelf het belang inzien van een mogelijke oplossing.”

Contactgegevens
Human Resources - Eva Hazeleger - Eva.Hazeleger@remeha.nl
Manager Operations - Richard Derksen - Richard.Derksen@Remeha.nl

 

31-10-2017
Delen: