Terugblik bijeenkomst: 'Werkend leren: Wat werkt?'

Verslag Werkend Leren: Wat Werkt?

Waarom is een opleiding tijdens je werk zo belangrijk? Hoe bereik je laagopgeleide werknemers als werkgever? En hoe stimuleer je werknemers om zich blijvend te ontwikkelen in een veranderende arbeidsmarkt?

Deze en andere vragen werden besproken tijdens de netwerkbijeenkomst Werkstress: Wat Werkt?, georganiseerd door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en TNO bij Het Huis Utrecht.

“Ik gun het iedereen: blijven leren. Maar het gaat niet automatisch.” Aan het woord is Jos Sanders, senior onderzoeker bij onderzoeksinstituut TNO. “

Soms is het beter om van baan te veranderen, zodat deze beter bij je kwalificaties past. “Het probleem is: dat is niet voor altijd,” legt Sanders uit. “Er zijn continu veranderingen gaande, als het gaat om jezelf en om de wereld om je heen. Duurzame inzetbaarheid betekent dat je je blijft ontwikkelen en dat je optimaal wordt begeleid door werkgevers en leidinggevenden. Er is dus een goede leercultuur nodig binnen een organisatie.”

Hoogleraar personeelspsychologie Marise Born gaf aan dat nudging op het gebied van HRM nog een ontgonnen terrein is. “Het is goed dat er aandacht voor is en dat we goed onderzoeken en wetenschappelijk meten wat werkt”.

171012_Werkend-Leren-Gifje

Successen vieren

Enkele voorbeelden daarvan: vier samen successen bij het halen van certificaten en diploma’s. Dat kan om iets groots, maar ook om iets kleins gaan. Denk aan een badge voor het behalen van een maaibewijs, zoals ze bij het voetbalstadion in Groningen doen. “Dat zijn van die kleine dingen, daar leven mensen van op. Het maakt leren tot een positieve ervaring. En positieve ervaringen met eerdere mobiliteit zijn weer goed voor toekomstige stappen.”

Winifred van den Berg van Ampliar, een uitzendbureau voor lageropgeleiden, dacht tot voor kort dat het vanzelfsprekend is dat werknemers diploma’s halen. “Maar nu denk ik: dit gaan we meer stimuleren. We gaan onze werknemers in het zonnetje zetten.” Laura Heij van Team Intro is het er roerend mee eens. “Het is echt stimulerend om het samen te vieren. Overigens: geef je werknemers de ruimte een fout te maken tijdens de opleiding. Niet alles hoeft meteen in één keer goed te gaan.” Heij: “9 van de 10 mensen die langere tijd geen werk hebben, hebben vaker tegenslagen meegemaakt. Als ze dan iemand tegenkomen bij wie het wel is gelukt een diploma te halen of een overstap te maken naar een nieuwe baan, dan helpt dat echt. Het is vaak inspirerend.”

Hans Knook van HR-bedrijf rvdb, werkzaam als beleidsadviseur HR bij de gemeente Delft, vindt het in ieder geval belangrijk dat er vertrouwen is tussen een werknemer en een leidinggevende. “Bied ruimte om te experimenteren en fouten te maken. En zorg voor positieve bekrachtiging van iedere stap die iemand zet.” Het is iets waar Frodo de Valk van SBI Formaat zich in kan vinden. “De leidinggevende moet het goede voorbeeld geven, inspireren en stimuleren. En natuurlijk realistisch zijn en zich aan zijn afspraken houden, zodat hij niet kan worden aangesproken op wat hij anderen verwijt.”

Samen leren
Het stimuleren van werkend leren doen ze al wat langer in bijvoorbeeld de metaalsector. Erik Yperlaan, directeur van het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor Metaalbewerking (OOM), legt uit hoe ze dat hebben aangepakt. “We hebben heel erg gestuurd op een dialoog tussen werkgever en werknemer.” Er is bijvoorbeeld een persoonlijke trainingstoelage van 750 euro voor scholing. “Maar die betalen we alleen uit als er eerst samen over gesproken is en er een gezamenlijk plan van werkgever en werknemer ligt. Qua opleiding is er van alles mogelijk, als we er maar in gezamenlijk overleg toe is gekomen.” 

Daarnaast zorgt OOM voor kennisavonden waar de nieuwste technologische ontwikkelingen aan bod komen. Hierdoor worden werknemers verleid om te gaan investeren in hun ontwikkeling. “We merken dat het werkt om werknemers, ook oudere, te verleiden meer te weten over de ontwikkelingen op hun eigen vakgebied. Er is vaak een enorme mate van nieuwsgierigheid. Ze willen meer kennis en ervaring om hun vakmanschap te ontwikkelen. Dat is zo mooi om te zien.”

Gamificatie, nudging en mobiliteit
Er is veel mogelijk tegenwoordig, als het gaat om het stimuleren van scholing. Zeker ook met nieuwe technieken als gamificatie en nudging, termen waarmee wordt bedoeld dat je spelenderwijs je werk doet of een duwtje in de juiste richting krijgt. Iemand doet nog een leuke suggestie na een van de tafelsessies. Waarom geen ludieke Tinder-achtige app om als werknemer kennis te maken met andere banen, waarbij je dan aan een vacature wordt gekoppeld op basis van je vaardigheden? “Als je dan een match hebt, kun je een kijkje in de keuken komen nemen.”

Het is een van de talloze ideeën om lageropgeleide werknemers blijvend te laten leren en mobiel te krijgen in een veranderende arbeidsmarkt en wereld. Een ander idee is om lageropgeleide jongeren te ontzorgen bij het zoeken naar een baan. “Helpen bij een inschrijving bij een opleiding, zorgen voor het studiemateriaal; het zou zomaar het laatste duwtje kunnen zijn om écht aan de slag te gaan als je thuiszit,” zegt een ander. “Zo stimuleren we werkend leren, nu en in de toekomst!”

Lees ook: Werkend leren moet de standaard worden

Wilt u alle foto's van de bijeenkomst hebben? Mail dan naar duurzameinzetbaarheid@bkb.nl

08-10-2017