2017_9_26 DI PostNL HR_PBW_1896.jpg

Terugblik bijeenkomst: 'Fysiek werk: Wat werkt?' (september 2017)

Verslag Netwerkbijeenkomst Duurzaam Fysiek Werk: Wat Werkt?

Hoe ga je als werkgever of leidinggevende goed om met fysiek zwaar werk? Welke maatregelen kun je nemen om de fysieke belasting van werknemers te verminderen? En hoe verander je het gedrag van je werknemers, zodat zij zich bewust zijn van de risico’s van fysiek zwaar werk en daar op een verstandige manier mee omgaan?

Deze en meer vragen werden besproken tijdens de tweede netwerkbijeenkomst Fysiek Werk: Wat Werkt?, georganiseerd door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, TNO en Buro voor Fysieke Arbeid. Bijna zeventig werkgevers, leidinggevenden en HR-medewerkers kwamen samen bij het hoofdkantoor pakketten van PostNL in Hoofddorp.

171012_Fysiek-Werk-Gifje

Belang van aandacht

Fysieke belasting is een van de grootste arbeidsrisico’s; per jaar zijn er anderhalf miljoen extra verzuimdagen door fysieke belasting. “Uitval maakt bovendien ontzettend veel indruk, op de werknemer zelf, maar ook op de collega’s en op het gezin thuis,” legt Esther de Kleuver, directeur Gezond en Veilig Werken van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid uit.

“Blijvende aandacht is nodig, net als kennisuitwisseling met elkaar. En vergeet vooral niet dat je je werknemers erbij moet betrekken.” De Kleuver heeft een concreet voorbeeld van hotelgroep Bilderberg, waar kamermeisjes mee konden denken over oplossingen voor het zware werk dat gepaard gaat met het schoonmaken van kamers.

“Ze kwamen met het idee om voortaan met z’n tweeën kamers schoon te maken, waardoor het sneller ging, leuker werd en minder zwaar. Ook werd met hun inbreng een nieuwe kar voor schoonmaakmiddelen ontworpen, zodat het werk soepeler ging. Dat verhoogt ook het werkplezier. Je werknemers laten meedenken is zo belangrijk,” benadrukt Kleuver.

Minder fysieke belasting bij PostNL

De fysieke belasting omlaag brengen is niet altijd even makkelijk. Toch kun je als bedrijf veel doen om dat wel voor elkaar te krijgen. Leendert-Jan Plaisir, Directeur Operations bij PostNL, legt het uit: “Wij verwerken 50.000 tot 60.000 pakketjes op een ochtend. We leveren nu op heuphoogte de pakketten aan bij de bezorgers, zodat het laadproces zo efficiënt mogelijk wordt.”

Plaisir: “Ook hebben we de schappen in de bussen aangepast en zorgen we ervoor dat werknemers niet te veel pakketjes per bus meenemen. Bovendien mogen werknemers niet meer dan twee rolcontainers met pakketjes tegelijk meenemen. Daar hebben we echt een regel voor; we spreken ze er continu op aan. We worstelen nu wel met de vraag hoe we ervoor zorgen dat pakketbezorgers voldoende pauzes nemen. Dat schiet er nog wel eens bij in.”

Bergschenhoek Groep: betrek je werknemers
Het blijft ingewikkeld om ervoor te zorgen dat initiatieven om de fysieke belasting te beperken ook door werknemers wordt gedragen. Volgens Roos van der Burg, HR-manager bij Bergschenhoek Groep, is het belangrijk om in ieder geval de dialoog aan te gaan en brainstormsessies te organiseren met alle lagen uit een bedrijf, zodat iedereen kan meepraten. “In het begin zetten we de boodschap van duurzame inzetbaarheid letterlijk op een avond op de bureau’s neer, maar dat werkt niet.”

Wat werkt wel? “Je moet voor eigenaarschap zorgen, de nadruk leggen op wederkerigheid. Dat deed de Bergschenhoek Groep door iedereen uit te nodigen voor een (verplichte) presentatie over hun gedrag, ook buiten werktijd om. Bijvoorbeeld over hoe laat ze naar bed gaan, waar ze hun energie vandaan halen. Gaan ze bijvoorbeeld sporten? Dan gaat het echt over de mensen zelf, dan zien ze meteen waarom het zo belangrijk is aandacht te besteden aan je lichaam.”

Wat ook goed werkt voor dit bedrijf, is de preventieve zorg. “We hebben nu een bedrijfszorgpakket van een zorgaanbieder, waardoor we nu de beschikking hebben over een fysiotherapeut, een maatschappelijk werker en een pyscholoog. Werknemers mogen onder werktijd naar de fysio als ze ergens last van hebben. Daardoor stellen ze het bezoek niet uit. Dat scheelt enorm in de verzuimcijfers.”

Professioneel medewerker bij Sligro Food Group

Ook Sligro Food Group worstelde met de vraag hoe je medewerkers mee krijgt in een aanpak om de fysieke belasting te verminderen.

Mirjam Janssens, vitaliteitsmanager bij Sligro Food Group, vertelt: “Begin deze eeuw sprak Sligro haar ambitie uit om het imago van ‘krokettenboer’ te veranderen naar ‘professionele partner van de foodprofessional’ waar beleving en inspiratie centraal staat. Naast de grote commerciële uitdaging, betekent dit ook een verandering voor de medewerkers. Zo krijgen ze bijvoorbeeld een andere rol in de vestigingen.

De koerswijziging werd ingezet met een gedegen opleidingsstructuur voor de DC’s en zelfbedieningsvestigingen. Dit resulteerde onder andere in een vakmanschap opleiding, waarbij aandacht voor fysieke belasting belangrijk is. Net zo belangrijk als veilig werken, voedselveiligheid en contact met de klant. De opleiding bestaat uit groepsgewijze lessen, begeleiding op de werkvloer door interne coaches en een heus examen. Als de medewerkers slagen krijgen ze het certificaat “Professioneel Medewerker”.

Borging

De intern opgeleide coaches bij de Sligro Food Group zorgen ook voor de borging van het vakmanschap. Jaarlijks wordt er een onderwerp gekozen door de organisatie waarin de medewerkers verdieping krijgen. Voor de DC’s staat de arbeidsmotoriek jaarlijks op het programma, zodat het thema geborgd blijft. “Het is ondertussen echt een cultuur geworden”, aldus Janssens.

Om een en ander ook in de toekomst bestendig te houden, zoekt Janssens ook naar de fun factor. Een wedstrijdelement helpt hierbij. Ook helpt de nieuwe digitale omgeving en de Sligro Academy daarbij. Op dit moment is Sligro bezig om de opleidingen in een blended leeromgeving een plek te geven.

Tijdens de bijeenkomst zijn vragen gesteld via het interactieve systeem, Mentimeter. Deze resultaten vind je hier.

Wilt u alle foto's van de bijeenkomst hebben? Mail dan naar duurzameinzetbaarheid@bkb.nl

09-10-2017