Terugblik bijeenkomst: 'Werkstress, Wat Werkt?'



Hoe ziet een goede aanpak van werkstress eruit? Wat is de invloed van 24/7 bereikbaar zijn op werkstress? En hoe maak je in een omgeving waar technologie een grote rol speelt gebruik van de mogelijkheden die er zijn op technologisch gebied?

Deze en andere vragen werden lagen op tafels tijdens de netwerkbijeenkomst Werkstress: Wat Werkt?, georganiseerd door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bij de High Tech Campus Philips in Eindhoven.

Werkstress400

Een logische plek, want technologie en werkstress hebben veel met elkaar te maken, van zowel de negatieve als de positieve kant. Enerzijds staan we de hele dag ‘aan’ met onze inbox en Whatsapp, aan de andere kant zijn er gezondheidsapps die werkstress kunnen monitoren en oplossingen kunnen bieden. 

Koerskaart
Veel bedrijven zien het als hun taak om het werk zo in te richten dat er geen langdurige werkstress ontstaat. Ze bieden flexibiliteit op het gebied van roostering of door middel van nieuwe technologie, autonomie en een prettige werkomgeving waar successen worden gevierd. Philips Lighting speelt bijvoorbeeld regelmatig de koerskaart werkstress, die samen met het ministerie is ontwikkeld. 

HR Director Yvonne van den Berg benadrukt dat de koerskaart wel onderdeel moet zijn van een reeks activiteiten. “Nodig vooral gastsprekers zoals prof. dr. Erik Scherder uit over de werking van het brein, zodat je samen tot nieuwe inzichten komt. En pas je verhaal aan aan de doelgroep. Wij gaan bewust langs werknemers met ploegendiensten, omdat je daar ook bioritme- en slaapproblemen hebt. Dan ligt de focus op een ander deel van het verhaal tegen werkstress.”

Er is ook een speciale health portal, aangeboden door de zorgverzekeraar waar Philips Lighting bij is aangesloten. Daar staan leerarrangementen op, video’s met tips, artikelen over bijvoorbeeld mantelzorg en hoe je dat goed combineert met je werk. Die portal wordt veel gebruikt, zegt Van den Berg.

Niet te lang vergaderen
Een nieuw inzicht komt van Victor Kallen, klinisch neurofysioloog bij TNO. “Running marathons is for lunatics. Dat is mijn boodschap.” Wat hij daarmee bedoelt? “Het menselijk systeem is gemaakt om met stress om te gaan tot hooguit drie kwartier. We moeten met z’n allen niet langer vergaderen dan maximaal drie kwartier. Dat is niet goed voor je stressniveau. Houd het gewoon lekker kort. Zet desnoods kastjes met een timer neer.”

Fysiek in beweging komen helpt trouwens goed tegen werkstress, vooral bij herstel. “Ontspan!” aldus Kallen. En neem tussendoor tijd voor zogenoemde stressbrekers. Dat is een combinatie van oefeningen tijdens een vergadering om even uit de sleur te komen, vult Johanna Dekker van de NN Group aan. Er zijn meer dingen die helpen tegen werkstress, zoals flexibele roostering, zelfsturing en het creeëren van bewustzijn dat praten over werkstress helemaal niet erg is.

Taboe
Ondanks alle aandacht voor werkstress, is het onderwerp nog vaak een taboe bij met name jongere én oudere werknemers, legt John Aarts, HSQE-manager van Causa BV, uit. “Je hoeft niet alles te kunnen en te willen. In mijn bedrijf probeer ik echt te zorgen voor een mix van verschillende leeftijden. Dat is belangrijk, want iedereen moet zich thuisvoelen. De drempel om te praten over werkstress moet echt zo laag mogelijk zijn. Dat kan door de juiste open vragen te stellen en een uitnodigende houding aan te nemen als leidinggevende.”

Verbod op e-mail?
Er is een suggestie om een e-mailverbod in te stellen na een bepaald tijdstip zoals bij autofabrikant BMW. En om middels een gezondheidsapp verplicht werknemers pauzes te laten nemen als ze te lang aan het werk zijn. Maar of het werkt in een bedrijf ligt aan de cultuur en aan de mate waarin werknemers dat soort ideeën dragen. Het is in ieder geval een prikkelende manier om het gesprek aan te gaan met elkaar.

Om werknemers mee te krijgen in de aanpak van werkstress helpt het als je succesverhalen deelt van collega’s. Als ‘gewone’ werknemers stilstaan bij werkstress, dan werkt dat extra goed. Huseyin Sarikaya, vertrouwenspersoon en leraar bij het Nova College, weet hoe belangrijk het is om rustmomenten te pakken. “Herstel, herstel, herstel. Plan rustmomenten in en doe even helemaal niks, dus ook niet je mail lezen.”

Jur Furda, coördinator van vertrouwenspersonen bij de Rabobank, beaamt dat het echt niet nodig is om je mail meer dan hooguit twee, drie keer per dag te checken. “Door slechte gewoontes ontwikkel je stress. Die moet je afleren. In plaats daarvan moet je goede gewoontes aanleren, zoals minder vaak die mailbox openen en vaker sporten.”

Eigenlijk kan iedereen zich scharen achter deze opmerking die een aanwezige maakt: “Stel je zelf af en toe de vragen: moet het, moet ík het en moet het nú? Is het antwoord nee op een van die vragen, laat het dan gerust even liggen.” Een praktisch toepasbaar advies voor iedere werknemer in ieder bedrijf.

Werkstress-Wat-Werkt-Template

 

 

22-06-2017