Pay it Forward: Sligro Food Group

Pay it Forward: Sligro Food Group deelt haar aanpak van fysiek werk en vakmanschap met andere bedrijven bij de zelfbedieningsvestiging in Eindhoven

Ruim 20 organisaties, waaronder Oce Technologies, Fujifilm, NedTrain en het Martini Ziekenhuis brachten op 15 april een bezoek aan de zelfbedieningsgroothandel van Sligro in Eindhoven om te horen en zien hoe Sligro via opleidingsprogramma’s gezond werken verbindt met vakmanschap en ondernemerschap.

Pay it Forward is een initiatief waarbij werkgevers hun kennis en ervaring op het gebied van duurzame inzetbaarheid kosteloos doorgeven.

Sligro Food Group is een beursgenoteerd bedrijf met in totaal 10.000 medewerkers met 47 zelfbedieningsgroothandels, 9 bezorgcentra, 4 productiebedrijven en 130 EMTÉ supermarkten. Het bedrijf is in 1935 door Abel Slippens gestart als Slippens Groothandel en is van oorsprong een familiebedrijf. Het fysieke werk in de zelfbediening bestaat o.a. uit het leeghalen van pallets, vullen van schappen, transport van goederen en orderpicken. Er wordt bij de zelfbedieningsgroothandels niet met uitzendkrachten gewerkt. Er werken relatief veel oude werknemers, omdat werknemers lang in dienst blijven bij het bedrijf.

Na een presentatie over de aanpak, nodigt Sligro de bezoekers uit om een kijkje op de werkvloer te nemen. Hier leggen medewerkers zelf uit hoe de aanpak van fysieke arbeid in de praktijk werkt.

Sligro heeft haar aanpak van fysiek werk ingebed in een breder concept van ‘zinvolle inzetbaarheid’. De basis hiervoor is een mensgerichte managementstijl en een intrinsieke motivatie om te zorgen voor het personeel. De CEO loopt regelmatig over de werkvloer, de direct leidinggevende is meewerkend voorman en er is een open aanspreekcultuur. De betrokkenheid is wederzijds: de klant staat centraal en van de medewerkers wordt professionaliteit en vakmanschap verwacht.

Sligro werkt met eigen opleidingprogramma’s. Elke nieuwe medewerker krijgt een opleiding tot Professioneel Medewerker Groothandel. De opleiding is gericht op kennis van het bedrijf, de verkoop en voedselveiligheid, maar ook op de fysieke arbeid: hoe til ik, wat is de juiste werkhouding en arbeidsmotoriek? Elk jaar wordt een deel van de opleiding herhaald. Binnen het bedrijf zijn medewerkers opgeleid tot coaches die ingezet worden bij de opleiding en op de werkvloer aandacht blijven geven aan fysieke belasting.

Daarnaast is er ook een opleidingsprogramma opgezet voor leidinggevenden, o.a. in gespreksvaardigheden. Ook is de arbeidshygiënische kant op orde en wordt er geïnvesteerd in technische hulpmiddelen en efficiënte logistieke processen.

Sligro heeft het investeren in de mensen die het werk moeten doen als het ware in de genen zitten. De ervaring van Sligro leert dat de betrokkenheid en motivatie van medewerkers essentieel is voor succesvol ondernemerschap. De beurswaarde van Sligro bedraagt 1,4 miljard euro. 

Volgende Pay it Forward bijeenkomsten rondom fysiek zwaar werk en duurzame inzetbaarheid zullen plaatsvinden bij Kawasaki, Technische Unie en Smeding Groente en Fruit.

Blijf op de hoogte van toekomstige bijeenkomsten, geef u op voor het Netwerk Duurzaam Fysiek Werk

 

 

16-04-2015
Delen: