Lonneke Coppens

'Ik kom niet uitgeblust thuis en houd het langer vol. Dat gevoel heb ik zeker.'

 

1. Even voorstellen

Mijn naam is Lonneke Coppens en ik werk als Senior Consultant Tax bij EY. Ik werk bij EY sinds 2010. Ik heb meegedaan aan het Fit4theJob programma bij EY.

2. Heb je weleens last van werkstress?

Ik heb geen 9 to 5-job. Meestal start ik ’s ochtends om half negen en loop ik niet eerder dan zeven uur, half acht ’s avonds het gebouw uit. Vrijdag wel wat eerder. In het weekend lees ik vaak vakliteratuur. Gelukkig vind ik mijn werk erg leuk, maar werkdruk is er altijd. Werkstress heb ik bij vlagen. Soms moet ik even rustig bedenken, wat ga ik nu als eerste doen? Wat als tweede, wat als derde? Het is niet fijn als ik thuiskom, dat mijn werkdag soms nog in mijn systeem zit. Dan kom ik ook slecht in slaap.

3. Welke stappen heb je genomen om werkstress tegen te gaan?

Ik heb meegedaan aan het Fit4theJob programma en heb deelgenomen aan de Corporate Athlete, een programma dat je leert om jezelf fit te houden bij al dat harde werken. Ik merkte dat ik al best goed bezig was: ik fietste naar kantoor en ik ontbeet. In mijn groep van 25 personen bleek dat veel mensen ’s ochtends niets aten. Ik dronk wel veel koffie, zo’n zes tot acht koppen op een dag. Elke keer krijg je een cafeïne-boost, terwijl je niet per se helderder wordt. Ik drink nu meer thee en water. Ook ben ik me meer bewust van de piekmomenten van de dag. Na de lunch zak ik altijd in, dan doe ik graag simpelere klussen. Ik koos voor een workshop slapen, omdat ik slecht in slaap kan komen. Sporten, al is het maar een half uurtje hardlopen, helpt me om de dag van me af te zetten. Wat mij tevens helpt is om ’s avonds niet achter een computerscherm te zitten. Door het programma voel ik me zeker twintig, dertig procent energieker. Ik kom niet uitgeblust thuis en houd het langer vol. Dat gevoel heb ik zeker.

4. Gouden tip

Juist als je geen 9 to 5-job hebt is het heel belangrijk om die ontspanning te zoeken. Al loop je maar een half uurtje hard, het helpt enorm om de dag van je af te zetten. Je komt ook beter in slaap als je fysiek moe bent.

 

 

 

10-04-2015
Delen: