Tony Chocolonely

'Zorg dat je gelijkwaardigheid en transparantie creëert binnen het bedrijf.'

 

1. Over het bedrijf

Bij Tony's Chocolonely vind je chocolademakers met en missie, namelijk 100% slaafvrije chocolade. Daarmee bedoelen we niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Pas als er echt geen slavernij meer in de chocolade-industrie voorkomt, hebben wij ons doel bereikt. De productie vindt plaats in België, maar in Amsterdam staat het kantoor waar de sales, marketing, finance en het supply chain management plaatsvindt.

2. Wat hebben we gedaan om werk gerelateerde stress aan te pakken?

Bij Tony’s Chocolonely zijn we heel serieus als het gaat om mensen en staat het team op de eerste plaats. Een werknemer is onderdeel van de club en iedereen is gelijkwaardig. We doen verschillende dingen voor het welzijn van ons personeel. Zo is er de Tony’s Chocademy waar elke werknemer jaarlijks zijn kennis en vaardigheden kan bijspijkeren, is er een premie van honderd euro voor hardloopschoenen, en komt er elke maand een masseur langs. Ook hebben we maandelijks een ontbijtsessie waarbij we de dinsdagochtend starten met een ontbijtsessie met een inspirerende spreker.

Zo kwam onlangs Professor Willem van Rhenen vertellen over werkstress. En als een medewerker bijvoorbeeld een nieuwe klant heeft binnengehaald of de vernieuwde website live gaat, laat hij of zij de twee speciale discoballen van het kantoor draaien, zodat het hele team gelijk weet wat er te vieren valt. Gemiddeld gebeurt dit twee keer per week. We spreken elkaar aan op dingen die niet goed gaan, maar een waardevolle prestatie laten we heel bewust niet zomaar voorbijgaan.

3. Wat levert het op?

In 2014 zijn we verkozen tot ‘Best Workplace’ in de categorie Small & Young Enterprises van het onderzoek Great Place to Work. Ziekteverzuim is er nauwelijks. De verzuimkosten in 2013 lagen ruim tienduizend euro lager dan bij vergelijkbare organisaties in dezelfde branche. Sinds 2011 is Tony’s gegroeid van 4 naar 22 medewerkers en is de omzet van 2012 naar 2013 bijna verdubbeld. Daarnaast zijn we vooral een Social Enterprise. De sociale en maatschappelijke doelen staan voorop. Een deel van de winst wordt vrijwillig afgedragen aan de Chocolonely Foundation en komt ten goede aan het welzijn van de boeren en hun gemeenschap.

4. Gouden tip

Zorg dat je gelijkwaardigheid en transparantie creëert binnen het bedrijf. Zodat iedereen durft te zeggen wat hij wel/niet goed vindt gaan binnen het bedrijf en hoe hij zich voelt. De bijzondere prestaties mag je zeker niet zomaar voorbij laat gaan. Bij Tony’s ligt de lat hoog en ook wij kennen stress, maar er moet wel voldoende ruimte voor de werknemers zijn om zich binnen en buiten het bedrijf te ontwikkelen en tijd voor zichzelf te nemen.

10-04-2015
Delen: