Ondernemers naar Amsterdam voor concrete tips over duurzame inzetbaarheid van Ben Tiggelaar en Aukje Nauta

Hoe kun je als ondernemer profiteren van duurzame inzetbaarheid? Hoe zorg je ervoor dat je samen met je team volgend jaar nog steeds succesvol bent? En wanneer ben je een goede leider? Ben Tiggelaar vertelde erover tijdens de Week van de Ondernemer. Daarnaast onthulde Aukje Nauta het geheim hoe je ondernemende werknemers krijgt die duurzaam inzetbaar zijn.

De wereld verandert in een razend tempo, continu. Hoe zorg je ervoor dat je samen met je team volgend jaar nog steeds succesvol bent? Dit vraagt om aanpassingsvermogen, nu en in de toekomst. Maar hoe krijg je iedereen mee? En hoe houd je jouw werknemers écht betrokken en duurzaam inzetbaar? Daar ging het over tijdens de Week van de Ondernemer.

Gedragswetenschapper, columnist en publicist Ben Tiggelaar daagde met zijn keynotespeech de aanwezige ondernemers in de theaterzaal om niet alleen goed naar zichzelf, maar ook naar het team te krijgen. Hij gaf praktische tips voor duurzame motivatie. Tiggelaar hield het publiek een spiegel voor met drie stellingen en een reeks prikkelende vragen om ze aan het denken te zetten.

Met elkaar samenwerken
De eerste stelling luidde: wie er in een team zitten maakt niet zoveel uit, het gaat erom hoe ze met elkaar samenwerken. Klopt die stelling of niet? Ja, die klopt, aldus Tiggelaar. Zo ontdekte Google bij een uitgebreid onderzoek onder haar 53.000 werknemers dat er twee belangrijke dingen zijn waar je op moet letten als je een goed functionerend team wil hebben. Hoe je als collega’s elkaar behandelt, is de kern daarvan. Van de twee belangrijke dingen is de eerste dat iedereen aan bod moet komen. De spreektijd van werknemers tijdens vergaderingen moet bijvoorbeeld evenredig zijn. Je moet als leidinggevende in de gaten houden dat zowel extraverte als introverte werknemers hun ei kwijt kunnen. Het tweede is dat werknemers en leidinggevenden goed inschatten wat er leeft bij de ander én er begrip voor tonen. Ken elkaars emoties en neem die volstrekt serieus.

De tweede stelling luidde: van alle factoren in de werkomgeving heeft de direct leidinggevende de grootste impact op het team (qua productiviteit, werkplezier en betrokkenheid). Ook deze stelling klopte als een bus, legde Tiggelaar uit. Wat de teamleider doet, maakt namelijk het verschil en heeft ongelofelijk veel impact. Vooral de sociale aspecten zijn belangrijk.

En de derde stelling: de impact van de direct leidinggevende is meestal positief. Dat klopt niet, legde Tiggelaar uit, hoewel menigeen dat misschien wel denkt. Een gevoelig onderwerp voor alle ondernemers in de zaal. De meeste teamleiders hebben een demotiverend effect op hun werknemers en zorgen voor een demotiverend werkklimaat, zo zegt 55 procent van de onderzochte werknemers wereldwijd. In Nederland ligt dat percentage nog hoger met 68 procent. Kortom, het is de moeite waard om aan al deze punten te werken.

Stappenplan voor leiderschap
Als laatste kwam de gedragswetenschapper met een stappenplan voor de aanwezige ondernemers om een betere leidinggevende te worden. Die gaat als volgt: 1. Stel een doel. Bijvoorbeeld: ik wil leren hoe ik mijn werknemers meer betrokken kan maken. 2. Plan je acties. Reserveer er tijd voor en bedenk wat je wil gaan doen. Denk bijvoorbeeld aan het beginnen van een gesprek door vooral te luisteren naar wat de werknemer zelf te vertellen heeft. 3. Meet je progressie. Het meest eenvoudige om te doen is om het bij te houden door iedere dag even te noteren, bijvoorbeeld met een logboekje. Zo kun je jezelf stap voor stap ontwikkelen, net als je team en het bedrijf.

Aukje Nauta over het grote geheim
Hoe haal je het beste in je mensen naar boven? Hoe zorg je dat ze productief zijn, zich duurzaam ontwikkelen en met plezier hun werk doen? Op inspirerende wijze verklapte Aukje Nauta - tot november 2015 bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en nu adviseur over thema’s als duurzame inzetbaarheid met haar eigen bedrijf Factor Vijf - het geheim en de vijf stappen die nodig zijn voor ondernemende werknemers. Dat soort werknemers zijn vitaler, productiever en ze ontwikkelen zich continu, waardoor ze duurzaam inzetbaar zijn voor je bedrijf. Ze legde de stappen uit middels een vijftrapsraket. Dit zijn volgens haar essentiële onderdelen om te zorgen voor ondernemende werknemers: bied de ruimte om te leren, zorg voor autonomie in het werk, ga de dialoog aan, maak 'i-deals' waarmee werknemers die zelfinitiatief tonen middels maatwerk worden beloond, en als laatste: betrek mensen meer bij je bedrijf. Zo krijg je de ideale werknemer die goed gedrag vertoont en graag iets extra’s doet buiten zijn of haar functieomschrijving om. Nauta: “Ik snap dat het niet makkelijk is. Maar het helpt enorm als je veel voor je werknemers overhebt, dat je als het ware een beetje van ze houdt. De motor van deze vijftrapsraket naar duurzame inzetbaarheid is liefde. Als je laat blijken dat je van je mensen houdt, krijg je hardwerkende mensen terug met hart voor jouw zaak!”

Onderdeel van de sessie van Nauta was de contentarea waar ondernemers in groepjes van drie tot vier gezamenlijk de koerskaart in konden vullen. Met die koerskaart met slimme en kritische vragen konden ze er snel achter komen hoe het ervoor staat met hun bedrijf als het gaat om duurzame inzetbaarheid. De aanwezige ondernemers voerden discussies wat ze aan duurzame inzetbaarheid doen, wat ze nog kunnen leren en hoe ze het precies kunnen invullen. Ook wisselden ze inspirerende voorbeelden met elkaar uit, waarbij ze bijvoorbeeld vertelden op welke manier ze blijvend investeren in hun werknemers. Want dat is goed voor zowel werkgever als werknemer! 

Klik hier voor een interview met Aukje Nauta en Cristel van de Ven
Klik hier
 voor een artikel van Aukje Nauta over duurzame inzetbaarheid.
Klik hier voor een artikel van Ben Tiggelaar over leiderschap. 

 

20-11-2016
Delen: